Tuesday 11 June 2013

Bz-bz manja..huhu...


Assalamualaikum......
 
Wah..dah agak lama jugak aku tak update blog ni...hmmm bz... lagipun macam takde mood sangat nak update..ceritanya memang banyak...

Dulu aku selalu bz cengginih.... huhu...tak sanggup lagi...tak berbaloi...

Disamping sibuk dengan projek Cosway Farmasi, aku pun kebelakangan ni sibuk dengan tugasan sampingan sebagai penulis upahan..upahan? macam pembunuh upahan pulak kan? oh tidak... 

sekarang aku bz cengginih pulak...hihihi....tapi ni bukan pic aku hokeyyy...hehhe

Kenapa aku panggil upah? Alah...nak sebut gaji malu benor...panggil upah la..sebab dapat ciput je.. aku buat kerja part time sebagai penulis untuk blog kucing.. ada yg aku kena translate.. ada yg kena tulis artikel baru..
oklah..pengalaman baru.. lagipun baru sekarang aku sedar yang aku ni minat bidang penulisan.. kalau la 15 tahun dulu aku sedar yg aku minat menulis dan bisnes, mesti aku sambung dalam bidang yang sesuai... tu la, dulu2 persepsi kalau pandai mesti masuk kelas sains.. hahhahahh pandai ke aku? takdelah pandai sangat.. tp aku bersyukur sebab dapat sekelas dengan budak2 pandai dan ngetop kat sekolah dulu..jadilah...

Eksen betul kucing ni kan... untung jugak jadi kucing.. tak payah pikir pasal sewa rumah dan bayar hutang..huhu..


Cukup pasal keje menulis tu.. macamana pulak dengan bisnes Cosway Farmasi aku? Last entry hujung bulan 3 hari tu aku ada update tentang Cosway Farmasi. Salah satu syaratnya pihak Cosway minta untuk buat networking... dan itu lah yang aktif aku lakukan sekarang.. aku kena memperkenalkan tentang Cosway dan produk2 mereka pada orang2 yang belum tahu lagi tentang kewujudan Cosway.. 

Networking ni dengan kata lain ialah membina hubungan baik.. tak semestinya kena buat baik untuk bisnes, tapi kan memang bagus kalau berbaik2 dengan orang lain kan???

Sapa belum kenal Cosway? aku rasa ramai yang dah tau..sebab aku dah dengar pasal Cosway ni sejak dari aku sekolah menengah lagi...tapi takat dengar je lah... beli barang Cosway tak pernah lagi sebab masa sekolah dulu tak ada duit sangat nak membeli belah ni...hihi..

Cosway ni dah lama wujud. dah lebih 30 tahun.. lebih tua dari aku tau.. dulu2 pelan pemasaran Cosway sama je macam MLM lain... masuk jadi ahli, jual barang ikut katalog... pastu ahli boleh rekrut ahli baru, ahli baru juga akan jual barang...begitulah sampai seterusnya....


 Tetapi sekarang Cosway melalui eCosway iaitu syarikat subsidiari Cosway telah menukar pelan pemasaran mereka yang konvensional dulu kepada pelan baru yang sangat unik.. kenapa aku cakap unik? kerana Cosway memberi peluang kepada ahli2 Cosway bukan saja untuk berniaga dan merekrut tetapi memberi peluang untuk membuka kedai.. macam Cosway Farmasi yang aku dok buat ni la... 



Apa relevannya buka kedai?
Ye lah Cik Non.. zaman sekarang ni bukan macam zaman dulu.. mana ada orang berniaga ketuk pintu rumah orang lagi... kalau ada pun, bukan senang orang nak bukak pintu rumah sekarang... kalau tak kenal, maunya diorang nak bukak pintu..silap2 nanti disangka datang nak merompak pulak kan..selisih oiii....

uuuuiiiiiiiii....tu dia.... sarat sungguh... meh nak nasihat..jangan dok pakai lagu ni kalau gi jalan ka...dok umah ka.. takut kena potong je tangan tu....

Lagipun, zaman sekarang laki bini bekerja..siang mana ada org kat rumah..bibik ada la... takkan nak terjah rumah orang malam2 pulak kan.... 

Zaman dulu, surirumah2 ramai yang tak bekerja (macam zaman mak aku la..mak aku surirumah sepenuh masa..). Kereta pun tak ada.. kalau ada pun mungkin tak tau drive sendiri, ataupun digunakan oleh suami.. senang cerita, jadi jalan mudah untuk jual barang ialah dengan buat party2 demo produk..hehhe...dulu2 glemer party tupperware kan? 

Tengok abang ni berjaya dengan Tupperware..siapa kata Tupperware cuma akak2 je yang boleh jual..orang lelaki pun boleh tau... nak tau cerita pasal abg ni boleh tengok kat SINI
Dulu mak aku pernah jadi host untuk produk Nutrimetics. Ramai jiran2 datang rumah.. ada makan2 jugak..ada demo la... tapi aku tak ingat sangat sebab aku kecik lagi... Arwah ayah aku pun dulu memang bergiat cergas dalam bidang bisnes MLM ni..macam2 dia joint... ada yg laku, ada yg tak jalan...arwah pernah jual supplement dari company GENESIS WORLD. Aku tak tau la wujud lagi ke tak company tu.. barang2 dia memang bagus la..tapi harga agak mahal sebab supplement tu bahan2nya berasal dari herba India... yang aku ingat, bila dia makan supplement tu (rasanya Ayuartis), sakit sendi arwah yang disebabkan oleh gout peringkat permulaan terus hilang.. Aku memang nak cari semula supplement tu sebab nak bagi pada En Dempol aku yang ada sakit sendi... :-(

Dah ngantuk...nanti aku sambung lagi ya esok.... tata...



 

No comments:

Post a Comment