Thursday 13 June 2013

Cucilah muka tu sikit...dah berkilat ha.. (part 2)

Assalamualaikum...

Tujuan aku menulis kat blog ni ialah untuk mengisi masa lapang.. lagipun, aku tak ramai sangat kawan..hmm..actually bukan tak ramai kawan, tapi di usia yg mcm ni ramai kawan2 aku yg dah mendirikan rumahtangga dan bz dgn suami n anak2.. jadi time nak cerita merepek2 mcm dulu2 mungkin dah terhad..jadi aku terpaksa la cakap sorang2 kat sini..

Aku ni sebenarnya bukan pandai sangat blog2 ni.. bak kata kwn aku dulu yg kerja as IT Exec kat tmpat


kerja lama, dia kata aku wanita yang tak berteknologi...hmm mungkin betul la kot.. sebenarnya bukan aku tak minat dengan IT n gadget2 ni.. tapi aku jenis malas nak explore n setting2 nih..hehheh.. bab cipta alasan memang no 8... ye la, sebab tu aku relax je pakai Nokia tatkala semua orang bz dgn Aipon la, Samseng la.. Blackboring la..

Ni pun si Dempol aku yang tolong ajarkan buat blog2 ni.. hihi.. nasib baik ada dia.. yela, lelaki yang menerima kita seadanya bukan setakat mengagumi kita saja, dia kena terima segala ketidakupayaan dan kebodohan kelemahan pasangannya itu.. terima kasih dempol..

Jadi kita sambung tang cerita kosmetik muka ni.. masa kat UiTM Shah Alam dulu, masa tu dah ujung2 semester diploma aku, aku berkenalan dengan sorang mamat ni..sebelum ni aku tak kisah sangat dengan mana2 lelaki.. tak tau kenapa dgn mamat ni buat aku rasa berdebar je.. pastu yg paling aku boring ialah aku bertindak seperti perempuan lain yg stereotype,asik nak control cun je depan dia..hahhahha..bodohnya...

Kalau dia ajak pergi car boot sale kat stadium tu, sanggup aku bangun pukul 6 pagi buat facial sendiri... hah! pergi carboot sale je ponn... bukan ajak gi breakfast kat hotel ke apa... ala.. biasa la, student kan sengkek mana ada duit sangat..huhu.. tapi student sekarang loaded tau..tengok hp ngalahkan org gaji 5 ribu..huhu..terima kasih ptptn.--> pesanan penaja..Nevermind la.. itu tak penting.. the point is, facial apa aku buat sendiri tu? 

Biasanya kita bangun pagi kan mata sembab.. lagi pulak kalau sering stay up, tido lambat.. jadi aku pun masaklah air... lepas tu aku pegi mandi, balik bilik bawak segayung air, aku curah air panas yg aku dh masak siap2 td dlm baldi, pastu curah air paip pulak.. jadi air suam2... amik towel good morning yg bersih, aku celup dlm air suam tu.. pastu perahkan towel tu kasi kering sikit airnya..

Towel td tu jadi suam2..pastu tekap2kan kat muka.. ulang beberapa kali celup air suam dan tekap lagi kat muka sampai puas hati.. masa ni memang mata yg sembab tu akan jadi molek sikit.. takde lah nampak mcm baru bangun tido sangat kn.. 

Sesuai utk org kuat mengunyah mcm aku..
Lepas tu, aku amik sebiji tomato yg sentiasa aku standby untuk di ngap.. aku ni kan suka mengunyah, jadi untuk mengelakkan aku kunyah jajan, aku gantikan dengan kunyah tomato dan baby carrot.. kunyah gitu aje mentah2.. tapi basuh dulu ok..

Tomato tu td, aku potong nipis2. toksah potong banyak sgt. potong dlm 5 potongan nipis je. Belen tomato td toksah simpan, aku makan je terus sebab kat hostel mana ada fridge! Ok, dengan berbaring dan relax, letakkan kepingan2 tomato td kat muka..biarkan jusnya menyerap perlahan2 ke dalam kulit.. sebab td liang roma kt dah terbuka sebab kt dah tekap pakai towel basah yang suam2 kuku kan..

Selalunya aku tak sabar.. ye la, sebab nanti nak pakai baju la, setting rambut la... jadi aku tonyoh2 n ramas2 tomato tu guna jari supaya jusnya keluar dengan kadar semaksima mungkin.. baru puehh hati..
Aku buat macam minah ni.. potong sikit pastu gosok je kat muka..huhu..

dah agak2 kering jus tomato tu, sila buang hampasnya.. bila dah puas hati, dah rasa jusnya dah banyak menyerap dalam kulit, boleh la basuh muka... ha..masa ni aku suka, sebab muka jadi mcm glowing... betul ke glowing? Muka aku nampak mcm glowing la.. muka org lain aku tak tau.. hahhaha..entah2 aku yg perasan?? hahhahhaha.... muka tu nanti nampak la kemerah2an.. berseri sikit, nampak fresh.. tak pakai blusher pun xpe... huhu.. tp takdelah sampai glow in the dark ye..hehheh...

selalunya aku buat facial tu ikut tahap rajin-malas aku.. selalunya time rajin la.. time malas, aku cuci biasa jek..

Masa aku kerja, ada kawan rapat aku yg introduce produk Nouvelle Visage kat aku.. pergh.. mmg penyelesaian singkat la utk masalah jerawat n kulit kusam aku..

Black soap dia mmg best, jerawat cepat kering... pastu pakai pulak toner A dia.. mengelupas baekkk punya... pergh..tp macam nak terkencing aku tahan sakit... nasib kerja dalam tempat yg ada aircond.. kalau kerja outdoor, aku tak suggest.. sakit wooo... aku pakai, lepas 3 hari muka menggelupas sikit2 pastu makin banyak.. yg kat hidung paling aku stress.. dah mcm hidung berkerak.. tapi nak cantik punya pasal, aku tabahkan hati jugak... selepas 2 minggu, wah.... licin, putih, gebu...serius aku xpernah mekap tebal sejak guna produk NV ni.. nak gi opis,aku pakai krim siang dia je.. pastu pakai bedak.. pakai celak, pakai lip gloss..amik gambo dari angle mana pun nampak cun! hehe..perasan lagi.. tapi aku tak teruskan jugak.. puncanya sebab benda ni tak boleh stop.. atas masalah kewangan, aku ada stop sekejap... sekali kulit aku jd kusam la... nasihat aku, kalau nak pakai NV ni toksah stop2 la.. pakai je.. cuma jangan guna toner A terlalu kerap.. pakai toner A seminggu 2 kali.. pakai toner normal waktu siang.. waktu malam pakai toner B n krim malam..
Ni packaging lama.. dulu aku suka potong kecik black soap ni supaya tahan lama..
Muka aku pernah dapat jerawat yg agak teruk jugak la.. tapi dia tumbuh berkelompok kat area tepi2 muka, rahang dan dagu... lain2 tempat dia tak kacau... masa tu aku dapat jerawat sebab tak cukup rehat, tak cukup tidur, penat... bukan je muka naik jerawat.. badan pun naik berkilo2....huh... waktu tu aku guna foundation untuk cover jerawat aku... mekap tebal la kalau siang..aku pakai 2 jenis. yg kaler early tan untuk tutup jerawat dan warm golden untuk full coverage.
Foundation ni aku pakai sampai sekarang..nampak tu cover sampai 24 jam..berbaloi2..huhu
bila balik malam aku pastikan aku cuci muka bersih2 sebelum tidur... time tu aku guna pencuci mekap ZA dan pencuci muka gamat anti jerawat brand SAFI.

Pencuci mekap ZA ni best sebab, cuci sekali je tanggal semua mekap....senang digunakan.. dia bentuk gel.. Pencuci muka SAFI tu mulanya aku tak sengaja beli... one day tu, aku travel gi Kuantan. Aku tertinggal pencuci muka, pastu singgah 7E yang ada tinggal pencuci muka tu je yg saiz kecik dan murah, jadi aku beli la... masa tu aku memang dah dapat seketul jerawat yang sedang mengening..mengening ni macam jerawat yang sedang masak ranum la...

Masa aku tengah cuci muka tu, tiba2 jerawat yg masak ranum tu pecah.. nasib baik time tengah cuci muka.. pastu aku cuci muka aku 2 kali guna pencuci muka SAFI tu. Selepas tu, aku terus tidur tanpa pakai apa2 toner atau krim muka.
Bagusssss!!!!!!
Esok pagi, aku tengok lubang jerawat tu dah mengecut.. dipendekkan cerita, seminggu lepas tu, bekas jerawat berkenaan lenyap sama sekali!!! tu yg aku suka pencuci SAFI tu...terus aku pakai sampai sekarang... sekarang aku guna pencuci muka tu kalau dapat serangan jerawat je la..

Masa aku bertunang hari tu, tunang aku Si Dempol bagi aku hantaran barang2 penjagaan muka Clinique yang 3 steps tu... Aku pakai la.. sebab aku nak jaga muka menjelang hari bahagia kami nanti... komen aku...barang Clinique ni bila dah sapu kat muka rasa ringan...mcm tak pakai apa2.. Aku suka moisturizernya.. nak cakap bagus sangat, ye la... aku tak nak cakap tak bagus.. sebab kadang2 yang bertindak cepat tu belum tentu bagus kan utk long term... mungkin tindakannya agak lambat sedikit.. tak macam NV la.. tapi muka  selepas dicuci+ ditoner+ disapu moisturizer tu mmg bersih...
Yang ni la aku guna tuh....

Dempol aku ni sebab dia join Cosway, dia ada membuat pembelian barangan bernilai RM5k++.. Antara barang yang dibeli tu termasuk la barangan penjagaan muka Beauty Code Total Pureness.. Siapa tau barang ni? Ya Allah, aku berterima kasih sangat, sebab jumpakan aku dengan produk ni.. paling puas hati.. aku suka sebab dia sesuai dengan kulit aku... 

Saya suka produk ni... sangat sesuai....:-)

BeautyCode Total Pureness ni ada pencuci muka, toner, krim siang , krim malam dan eye gel.. sesuai untuk semua jenis kulit.. especially utk yang berusia 20 thn ke atas..
Bahan-bahannya tidak mengandungi warna dan bau..dan tak mengandungi bahan kimia yang berbahaya. Kalau nak pakai pencuci muka dia, kena basahkan muka dengan air dulu lepas tu baru cuci muka. Guna sikit je... cuci rata.. lepas tu muka rasa sangat bersih sebab minyak2, sisa2 mekap yang tertinggal semua dia hambat keluar... dia tak berbuih sangat.. macam gel.. muka pun tak kering... kadang2 bila aku malas, aku pastikan aku cuci je muka sebelum tidur.. sebab dah ngantuk sgt, aku pun tak pakai toner.. muka tak kering... memang best.. aku memang recommend la..

Set ni takde moisturizer tau.. terus je pakai krim siang atau malam..pastu jangan la pakai banyak sangat krim nya... muka kita ni pun tak besar mana, pakai nipis2 je dan rata2.. jimat kiah....harganya 1 set pun tak semahal NV.. lagipun botolnya besar... boleh pakai lebih dari 6 bulan... aku pakai dari hujung bulan 3 hari tu sampai hari ni...bau luak suku je tonernya.. bukan tak de keluar jerawat langsung.. ade la jerawat naik 1 ke 2 masa period tapi cepat kecut dan parut cepat hilang... aku memang recommend la produk ni... cerita tentang produk ni kalau nak tau lebih lanjut, boleh klik SINI .
Adalah yang puji cakap muka aku semakin glowing la, putih la.. hehe.. kalo nak lagi putih makan la yang benda Adira AF makan tu.. tak pun makan pil gluta yg Cosway jual.. nanti bulan depan aku nak try la makan pil gluta tu.. nak hilangkan kulit kering kat lutut ni..mana lah tau menjadi..hihi..

Seminggu sekali aku bersihkan kerak2 tersumbat kat kulit pakai scrub brand Himalaya ni.. lepas pakai muka jadi lembut je... ye la sebab dia buang sel2 kulit mati kan...


Ok la..panjang lebar lak cerita pasal kosmetik ni.. aku ni dah penat dah..esok nak bangun awal ni... salam tido.. tattata...

3 comments:

  1. Wow banyaknye pencuci muka yang you dah cuba...=) sama macam saya dulu, mula2 safi...pastu shahirah, pastu....then yg paling rasa best sket simple..tapi ada methyl paraben plak..saya stop, sekarang setia pada yang satu nutriwhite, bebas merkuri dan paraben free...nak cuba? Meh follow blog saya =)

    www.syadzilamustafa.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Wow banyaknye pencuci muka yang you dah cuba...=) sama macam saya dulu, mula2 safi...pastu shahirah, pastu....then yg paling rasa best sket simple..tapi ada methyl paraben plak..saya stop, sekarang setia pada yang satu nutriwhite, bebas merkuri dan paraben free...nak cuba? Meh follow blog saya =)

    www.syadzilamustafa.blogspot.com

    ReplyDelete